Horen we ook eens van een
specialist allesweter professional wetenschapper toffe collega

Aan het woord: professionals van bevriende organisaties als Wandelnet, Fietserbond (NL+BE), Landelijk Fietsplatform, Rustpunten, Fiets en Wandelbeurs of wetenschappers, mensen achter de schermen van VodF en nog veel meer.

Wat vinden zij eigenlijk van onze favoriete hobby? En wat zijn de laatste ontwikkelingen? En was horen zij uit 'het veld'?
Dat willen we allemaal weten...

Vrienden op de Fiets is... ook achter de schermen

Vraag 1: Wat zijn de meest gestelde vragen aan de Helpdesk?
"De meeste vragen gaan over inloggen. Logeeradressen zijn vaak ook Vriend en loggen dan in met hun Vriendennummer om informatie in hun Profiel als Logeeradres te wijzigen. Helaas kan dat niet; als Logeeradres kun je alleen in je profiel komen door in te loggen met je 'Registratienummer'. Andere vragen gaan meestal over Vrienden die met de auto komen of die meerdere nachten willen logeren. Hierover zijn de basisregels voor Logeeradressen duidelijk. Je kunt ze lezen op de website. 
Maar bellen of mailen mag altijd hoor, daar zijn we voor en wij vinden het fijn om contact te hebben met Logeeradressen, daar leren we van."

Vraag 2: Hoe bereid een Logeeradres zich het beste voor op de komst van een Vriend?
"Het is altijd verstand om bij het eerste contact goed door te vragen. 'Wat voor een reis maak je? Hoeveel dagen zijn jullie op pad? Wat is die dag jullie startpunt? Hoe laat denken jullie hier te zijn? Dat voorkomt misverstanden en zo ontdek je snel genoeg of Vrienden echt een meerdaagse tocht maken. En tot slot: altijd telefoonnummer en Vriendennummer vragen. Stel dat er iets gberut waadoor je op het laatste moment moet afzeggen, dan kun je de Vriend in elk geval bereiken, hoe vervelend ook."

Vraag 3: Hoe gaat de Helpdesk om met klachten of ongemakkelijke situaties?
"Het belangrijkste is: iedereen z'n verhaal laten doen, dus hoor en wederhoor. We streven altijd naar een gesprek tussen Logeeradres en Vrienden. Het lastige is: wij waren er niet bij, dus het is bijna niet te doen voor ons om een oordeel te vellen. Behalve als er een klacht is over het gedrag van een Vriend of een Logeeradres en we krijgen die klacht vaker, dan is het meestal geen toeval en kunnen we iets doen."

Vraag 4: Hoe kun je als Logeeradres zorgen voor een ontspannen en vertrouwde sfeer?
"De meeste Logeeradressen weten heel goed hoe ze dat doen. Vrienden worden vaak ontvangen met een kopje koffie of thee om even kennis te maken. Als dat kan, is dat heel fijn en kun je ook meteen een paar afspraken maken. 

Vraag 5: Heb je nog een paar tips voor Logeeradressen?
"Ja hoor. Wees vooral jezelf, het is jouw huis, een echte Vriend respecteert jouw gewoontes. Dus: 'Nee', is ook een antwoord, je hoeft niet aan alle wensen van een gast te voldoen. Ook altijd handig: communiceer duidelijk. Zeg tegen de Vrienden wat jouw 'huisregels' zijn, of leg een briefje op de kamer. Maar vooral: geniet van de logeerpartijen!"

Vrienden op de Fiets is... voor Vrienden

Vraag 1: Wat zijn de meest gestelde vragen aan de Helpdesk over?
"De meeste vragen gaan over inloggen en 'ik ben m'n pasje kwijt.' Dat laatste is geen probleem, want die hebben Vrienden ook digitaal. En verder veel praktische vragen zoals: 'Moet ik een handdoek meenemen naar een Logeeradres?' Hoe laat ben ik welkom en moet ik weer gaan?' 'Hoe zoek ik een Logeeradres op de site?' Maar ik geef altijd antwoord hoor. Rare of domme vragen bestaan niet."

Vraag 2: Wat weten Vrienden vaak niet, terwijl jij denkt: 'Hoe kan dat nou?'
"Ik ben dagelijks bezig met Vrienden op de Fiets, dus het is logisch dat ik meer weet dan Vrienden. En we weten dat mensen niet alles lezen wat op de site staat. Dat zou overigens wel handig zijn, haha. Een van die vragen is: 'Mag ik met de auto aankomen bij een Logeeradres?' Daar moet ik altijd een beetje om gniffelen. Een Vriend die deze vraag stelt heeft de basis van Vrienden op de Fiets niet helemaal begrepen, denk ik dan. Wij zijn opgericht voor wandelaars en fietsers die meerdaagse tochten maken en dan elke dag bij een ander Logeeradres slapen. Ik geloof dat dit wel tien keer op de site staat..."

Vraag 3: Hoe gaat de Helpdesk om met klachten of ongemakkelijke situaties?
"Het belangrijkste is: iedereen z'n verhaal laten doen, dus hoor en wederhoor. We streven altijd naar een gesprek tussen Logeeradres en Vrienden. Het lastige is: wij waren er niet bij, dus het is bijna niet te doen voor ons om een oordeel te vellen. Behalve als er een klacht is over het gedrag van een Vriend of een Logeeradres en we krijgen die vaker, dan is het meestal geen toeval en kunnen we iets doen."

Vraag 4: Waar lopen alleenreizende Vrienden tegenaan?
"Er zijn niet veel Logeeradressen die het toegeven, maar Vrienden die alleen reizen worden regelmatig geweigerd. Dan krijgen ze te horen: ‘o sorry, ik heb toch geen plaats.’ Wij vinden dat jammer, want het is een van onze basiswaarden. Terwijl het juist zo leuk kan zijn. Ik zeg regelmatig tegen Logeeradressen: 'als één Vriend komt logeren, heb je vaak nog meer aandacht en gezelligheid." 

Vraag 5: Wat geef je een Vriend mee die voor het eerst gaat logeren?
"Dat is niet zo moeilijk. De basis van Vrienden op de Fiets is eenvoud. Zorg dat je geen te hoge verwachtingen hebt over ontbijtjes en luxe. En tot slot: geniet! En wees lief voor je Logeeradres..."