Met de eigenschappen:

  
  
  
Er is helaas geen route gevonden

Vind een gastadres langs uw route:

Of in plaats:

Toon meer opties
Sluit venster

Resultaten onderzoek 2013

Over het onderzoek

Als Stichting Vrienden op de Fiets willen wij onze donateurs en gastgezinnen graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Wij zijn dan ook benieuwd naar de wensen, verwachtingen en waardering van onze dienstverlening. Daarom hebben wij onderzoeksbureau Motivaction gevraagd een onafhankelijk onderzoek uit te voeren onder alle (huidige en voormalige) donateurs en gastadressen van Stichting Vrienden op de Fiets. Dit onderzoek is uitgevoerd in de periode van 7 tot en met 30 januari 2013. In totaal hebben 9.991 donateurs, 1.057 gastadressen, 934 voormalige donateurs en 35 voormalige gastadressen de vragenlijst volledig ingevuld.

Gedrag en imago

Mensen zijn vooral donateur van Stichting Vrienden op de Fiets om ergens (goedkoop) te kunnen overnachten tijdens een meerdaagse tocht en om ervaringen te kunnen delen met andere fietsers en/of wandelaars. Ruim 60% van de donateurs maakt bij meerdaagse tochten minimaal een keer per seizoen gebruik van het boekje en de fietskaart.

Donateurs en gastadressen hebben een heel positief beeld van de stichting. Zij beoordelen Stichting Vrienden op de Fiets bekend staat als eerlijk, gastvrij, betrouwbaar en sociaal. Bijna alle gastadressen (94%) voelen zich (zeer) gewaardeerd.  Donateurs geven gemiddeld een 8,1 voor de dienstverlening. Dit goede imago is voor een groot deel gebaseerd op hun positieve ervaring met specifieke gastadressen. Het boekje vinden ze leuk, mooi en handig. Ook het gevarieerde aanbod en de hoeveelheid en landelijke spreiding van gastadressen zijn belangrijk. Meer dan tweederde van de donateurs zou de diensten van Stichting Vrienden op de Fiets actief aanbevelen aan anderen. De organisatie houdt zich in de ogen van de achterban terecht verre van commercie.

Verbeterpunten

De achterban van Stichting Vrienden op de Fiets noemt nauwelijks verbeterpunten. Gastadressen zijn iets kritischer dan de donateurs. De punten die het meest genoemd zijn, gaan over het vermelden van extra informatie over gastadressen en een duidelijker klachtenprocedure voor klachten over ervaringen met specifieke donateurs of gastadressen.

Nieuwe diensten

Zowel gastadressen als donateurs willen het liefst op de hoogte geworden door de stichting via een nieuwsbrief per e-mail. Beide groepen zijn verdeeld over het bezoeken van evenementen van Stichting Vrienden op de Fiets: 19% van de donateurs en 24% van de gastadressen heeft hier interesse in. Zowel donateurs als gastadressen vinden het een goed idee als Stichting Vrienden op de Fiets fiets- en/of wandelroutes onder de aandacht zou brengen en bijna de helft van de donateurs zou het fijn vinden om korting op fietsproducten te krijgen via Stichting Vrienden op de Fiets.

Niet teveel veranderen

Aan de hand van dit onderzoek bekijkt Stichting Vrienden op de Fiets wat beter kan, anders moet of vooral bij het oude moet blijven. Een van de conclusies is dat Stichting Vrienden op de Fiets niet teveel moet veranderen. Dat zal dan ook niet gebeuren. Wel worden genoemde verbeteringen doorgevoerd in het boekje voor 2014, zal duidelijker gecommuniceerd worden hoe Stichting Vrienden op de Fiets omgaat met klachten en verschijnt vanaf 2013 twee keer per jaar een digitale nieuwsbrief van Stichting Vrienden op de Fiets.

Wandelen met Vrienden op de Fiets. Goed voor ons, goed voor het milieu.’

‘Overdag een heerlijke tocht in de natuur. ’s Avonds een fijn bed en dan vroeg weer op.’

‘De kans op onverwachte gebeurtenissen vind ik zo leuk. Het is echt een avontuur.’

Paulien Eikhout-Donkers

‘Iets te vieren? Geef een lidmaatschap van Stichting Vrienden op de Fiets cadeau!’